Avui introduiré tot un seguit de tòpics que hem treballat a la classe de GITIC, són diferents maneres de veure l'ordinador, aquí en teniu unes quantes:
La metàfora tutorial, l'ordinador com a tutor:
Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència:iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)Aquest tipus d'interacció també es pot donar entre un alumne i un ordinador:l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle
La metàfora del laboratori, l'ordinador com a simulador:
El nen amb aquest programa aprèn per descoberta, és a dir, mètode assaig-error, el el nen va provant fins que arriba a la solució més adient. un exemple d'aquest mètode és el programa crayon Physics.
La metàfora de la construcció, l'ordinador com a alumne:
Aquesta metàfora explica el fet que l'alumne actua com a mestre en relació a l'ordinador. Papert crea el concepte de "micromon" on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta on l'alumne és necessàriament reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.Tot i això, s'ha de parlar d'una descoberta guiada ja que cap dels dos extrems és bo; ni que el professor expliqui tot el que s'ha de fer i com fer-ho ni que el nen ho hagi de descobrir i aprendre-ho tot sol.
La metàfora de la caixa d'eines, l'odinador com a eina:
L'ordinador ens pot donar eines per complementar les nostres experiències i la nostra visió del món. Aquestes eines no fan que substituim la realitat sinó que ens ajuda a comprendre-la millor.
Bona pràctica TIC
Fa 12 anys
1 comentaris:
Em sembla que confons el que hem anomenat "tòpics2 amb les "metàfores"...
Publica un comentari a l'entrada